Lustjakts Blogg
Lis Jacobsson, pressansvarig på Lustjakt tycker att det är bra att problemet belyses och att falska beställningar polisanmäls. Detta ger mycket besvär för den drabbade. Dessutom kostar det företagen mycket arbete och pengar.
- Vi får in falska beställningar några gånger per månad. I vissa fall har beställaren rätt e-postadress till adressaten och då brukar adressaten reagera och kontakta oss. I andra fall då vi misstänker en falskbeställning så kan vi kräva en bekräftelse via e-post. Om denna bekräftelse uteblir så skickas inte ordern. I de flesta fall då någon råkat ut för en falskbeställning så brukar adressaten kontakta oss när de får paket-avin, i och med att de inte har gjort någon order, berättar Lis Jacobsson.
- Just i Motalafallet så kan jag inte uttala mig då ärendet ligger hos polisen, berättar Lis Jacobsson.
- En del människor tycker att det är roligt att skoja med sina vänner i och med den typ av varor vi säljer, sexleksaker. Vi ber alltid den som råkat ut för falskbeställningen att kolla med vänner och inom familjen innan man gör en polisanmälan så att IP-numret inte bär till hushållets dator, berättar Lis Jacobsson.
- Ibland kan vi misstänka att det rör sig om en falskbeställning exempelvis på grund av själva ordern och i vissa fall begär vi bekräftelse på höga orderbelopp som är gjorda mot postförskott (då man löser ut ordern när man hämtar den). Detta betalsätt är det vanligaste när det gäller falskbeställningar. Vi ber alltid de personerna som har blivit drabbade att göra polisanmälan, det händer att vi också gör det. I vissa fall ber polisen oss att vi gör anmälan, berättar Lis Jacobsson.
- Självklart får man skicka varorna i retur om det är en falsk beställning. Vi som företag står givetvis för fraktkostnaden vid dessa beställningar, i och med att den utsatta själv inte har gjort ordern. Det tar tid att packa och packa upp varorna och att prata med kunder och polis, berättar Lis Jacobsson."